„Potrzebujemy przełomowych modeli biznesowych, a nie przełomowych technologii”

11 kwietnia 2018 | Aktualności - Strefa Wiedzy

Potrzebujemy przełomowych modeli biznesowych, a nie przełomowych technologii

Technologia nie zmienia rynków, modele biznesowe – tak.

Poniżej znajduje się tłumaczenie fragmentu artykułu opublikowanego przez FastCompany. Z całością i w oryginale można zapoznać się klikając tutaj.

Kiedy ludzkość oświetla przebłysk nowoczesnej technologii i wyczuwa jej potencjał, zazwyczaj z lekką ręką zdobywamy się na stwierdzenie, że w końcu świat znalazł się na fali zmian.

Każdy, kto kiedykolwiek doświadczył jednej z tych fal, zdaje sobie sprawę z tego, co dalej następuje: zderzenie z rozczarowaniem (trough of disillusionment). W ciągu ostatnich dekad spotkaliśmy się już z niejednym wynalazkiem, który został okrzyknięty przełomowym, a który koniec końców legł w gruzach.

Pytanie może wydawać się idiotyczne, ale dlaczego znowu teoria Hype Cycle Gartnera dotycząca przystosowania technologii okazuje się prawdziwa? Odpowiedź jest oczywista – nasz gatunek za każdym razem daje się złapać w tę samą pułapkę.

The Gartner Hype Cycle. [Images: Olga Tarkovskiy/Wiki Commons (infographic), Jolygon/iStock (pattern)]

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ bardziej cenimy technologię niż modele biznesowe, upajając się przy drinkach z palemką na długo zanim zacznie się ciężka harówka zamiany pomysłu na produkt, którym klienci będą zainteresowani.

Ogromny wysiłek musi zostać wykonany, aby zamienić najlepiej rokujące technologie w narzędzia wytwarzające zrównoważony dobrobyt. Według naszego doświadczenia, każdy, kto rozpoczyna dyskusję na temat długofalowych działań poprzez skupienie się na analizach biznesowych koncentrujących się na największych światowych niespełnionych potrzebach ma szansę na poradzenie sobie z najbliższą wielką falą.

W przyszłości bowiem liderami rynku będą ci, którzy dziś tworzą swoje modele biznesowe na przysłowiowych serwetkach. Modele biznesowe są bowiem tym, co łączy potencjał technologiczny z realnymi potrzebami rynku i oczekiwaniami klientów.

Mówiąc inaczej: modele biznesowe karmią się analizami biznesowymi.

Żeby dowiedzieć się więcej o implikacjach, skontaktowaliśmy się z najskuteczniejszymi aktorami zmian na świecie w ramach Project Breakthrough Initiative for the UN Global Compact. Wgląd w niektóre z przełomowych rozwiązań biznesowych modeli został przedstawiony na filmiku:

„Potrzebujemy przełomowych modeli biznesowych, a nie przełomowych technologii”

„Potrzebujemy przełomowych modeli biznesowych, a nie przełomowych technologii”

Potrzebujemy przełomowych modeli biznesowych, a nie przełomowych technologii

Technologia nie zmienia rynków, modele biznesowe – tak.

Poniżej znajduje się tłumaczenie fragmentu artykułu opublikowanego przez FastCompany. Z całością i w oryginale można zapoznać się klikając tutaj.

Kiedy ludzkość oświetla przebłysk nowoczesnej technologii i wyczuwa jej potencjał, zazwyczaj z lekką ręką zdobywamy się na stwierdzenie, że w końcu świat znalazł się na fali zmian.

Każdy, kto kiedykolwiek doświadczył jednej z tych fal, zdaje sobie sprawę z tego, co dalej następuje: zderzenie z rozczarowaniem (trough of disillusionment). W ciągu ostatnich dekad spotkaliśmy się już z niejednym wynalazkiem, który został okrzyknięty przełomowym, a który koniec końców legł w gruzach.

Pytanie może wydawać się idiotyczne, ale dlaczego znowu teoria Hype Cycle Gartnera dotycząca przystosowania technologii okazuje się prawdziwa? Odpowiedź jest oczywista – nasz gatunek za każdym razem daje się złapać w tę samą pułapkę.

The Gartner Hype Cycle. [Images: Olga Tarkovskiy/Wiki Commons (infographic), Jolygon/iStock (pattern)]

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ bardziej cenimy technologię niż modele biznesowe, upajając się przy drinkach z palemką na długo zanim zacznie się ciężka harówka zamiany pomysłu na produkt, którym klienci będą zainteresowani.

Ogromny wysiłek musi zostać wykonany, aby zamienić najlepiej rokujące technologie w narzędzia wytwarzające zrównoważony dobrobyt. Według naszego doświadczenia, każdy, kto rozpoczyna dyskusję na temat długofalowych działań poprzez skupienie się na analizach biznesowych koncentrujących się na największych światowych niespełnionych potrzebach ma szansę na poradzenie sobie z najbliższą wielką falą.

W przyszłości bowiem liderami rynku będą ci, którzy dziś tworzą swoje modele biznesowe na przysłowiowych serwetkach. Modele biznesowe są bowiem tym, co łączy potencjał technologiczny z realnymi potrzebami rynku i oczekiwaniami klientów.

Mówiąc inaczej: modele biznesowe karmią się analizami biznesowymi.

Żeby dowiedzieć się więcej o implikacjach, skontaktowaliśmy się z najskuteczniejszymi aktorami zmian na świecie w ramach Project Breakthrough Initiative for the UN Global Compact. Wgląd w niektóre z przełomowych rozwiązań biznesowych modeli został przedstawiony na filmiku: