Standard Etyki w Polsce – wyniki badania dot. programów etycznych w polskich organizacjach

25 kwietnia 2017 | Aktualności

24 kwietnia 2017 r.  odbyła się konferencja Global Compact Network Poland współorganizowana z Krajową Izbą Gospodarczą i Najwyższą Izbą Kontroli  ,,Standard Etyki w Polsce”.

DSC_4737
Gości powitał gospodarz spotkania – Dyrektor Generalny KIG, Marek Kłoczko oraz Dyrektor Generalny Global Compact Network Poland, Kamil Wyszkowski, który przedstawił harmonogram prac w programie na ten rok. Oprócz wskazanych wyzwań dla polskiego biznesu w czterech flagowych grupach tematycznych, zwrócił uwagę na znaczenie różnorodnych grup branżowych w wypracowywaniu odpowiednich standardów.

DSC_4747
Krzysztof Kwiatkowski – Prezes Najwyższej Izby Kontroli, opowiedział o działalności NIK w obszarze kontroli wydatków publicznych oraz zaDSC_5043inicjowanym dialogu społecznym. Zwrócił też uwagę, że ,,standard praw człowieka jest wartością, o którą trzeba stale zabiegać”, a w nie tak dawno etyka w biznesie  była uważana za naiwność wśród instytucji publicznych.
Kolejna część konferencji została poświęcona uroczystemu podpisaniu  Deklaracji przyjęcia Standardu Minimum Programu Etycznego, który został wypracowany w ramach Grupy Roboczej Programu w ubiegłym roku, gdzie podczas jego inaugurowania poparcie dla dokumentu wyraziły organizacje takie jak: Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan, Skanska, Polpharma, PKP Energetyka, Unilever, Ergo Hestia, Kulczyk Foundation, T-Mobile, EDF.
Do grona sygnatariuszy dołączyło siedem firm i instytucji: Orange, DB Schenker, Nestle, Krajowa Izba Gospodarcza, ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych, Provident Polska oraz Akademia Antykorupcyjna. 

DSC_4877
Ostatnią częścią spotkania była prezentacją wyników badania ,,Kondycja etyki w polskich organizacjach”, które omówił Jacek Wojciechowicz – Ekspert Global Compact Network Poland. Zwrócił uwagę na postępy wśród polskich organizacji i zmiany w kulturze organizacyjnej firm, ale pojawił się też głos krytyczny i najważniejsze obszary niepokoju: konflikt interesów, nepotyzm oraz korupcja.

DSC_4973
Zaprezentowane wyniki były punktem wyjścia do debaty, którą moderował Marek Kosycarz, Ekspert Global Compact Network Poland.

DSC_5049
Anna Potocka-Domin, Wiceprezes Business Centre Club, zapytana o rolę etyki w biznesie, wskazała na dwa obszary:

,,EdukaIMG_6859cja jest kluczowa, taka która dostarcza argumentów rynkowych, a w przypadku małych firm najważniejszym jest co sądzą klienci i pracownicy.
Istotna  jest też promocja i nagradzanie firm, które mają wysokie standardy etyczne”.

Janusz Górski – Prezes SCHENKER Sp. z o.o., za fundamentalny uznał dynamizm działania firmy:

DSC_5096
,,Kodeks etyczny zbudowaliśmy 17 lat temu – przychodzą nowi ludzie – to musi być żywy proces”. Podzielił się również pozytywnie odebraną w firmie i efektywną grą „Fair play” wpisującą się w idee kreatywnych rozwiązań przedsiębiorstw.

Katarzyna Olczak – Dyrektor Generalna Skanska CDE, wskazywała, jak powinien wyglądać wzorcowy kodeks etyki:

DSC_5103
,,Unowocześniliśmy kodeks by był bliższy ludziom, by mówić o tym na co dzień, nie tylko o etyce, ale też rozważać codzienne sytuacje – kodeks etyczny nie może po prostu być. Ma być używany”.

Nieco mniej optymistyczne spojrzenie na kwestie etyki w organizacjach zaprezentował Mariusz Gaca – Wiceprezes Zarządu ds. Rynku Konsumenckiego Orange, który wskazał w jakich sytuacjach teoria może napotkać trudności we wdrażaniu ją w życie. Po pierwsze jest to zderzenie pokoleń – osób wychowanych w czasach PRL oraz bardzo młodych przedstawicieli tzw. Pokolenia Y.

,,PRL dawało przyzwolenie na załatwianie niektórych rzeczy, teraz te nawyki zanikają . Kiedy dochodzi do zderzenia dwóch pokoleń to może dojść do problemów”.
Następnie odniósł się do Komisji ds. Etyki jako DSC_5113miejsca, gdzie może dochodzić do poważnych naruszeń:  ,,Ważne, aby osoby tam pracujące umiały ocenić otrzymywane zgłoszenia”.

Pozostając w temacie przygotowania urzędników, na pytanie o metody szkolenia pracowników w obszarze etyki odpowiedział Wojciech Federczyk reprezentujący Krajową Szkołę Administracji Publicznej.
Na przykładzie tendencji z własnego środowiska pracy zwrócił uwagę m.in. na konieczność neutralności politycznej urzędników i  stosowania przez nich reguły rzetelności, a także połączenia dwóch form odpowiedzialności: dyscyplinarnej i etycznej.
Problem korupcji podjęła kolejno Ilona Kieres-Salamoński z Akademii Antykorupcyjnej, która odniosła się do szkoleń mieszanych i inicjowania współpracy sektorów publicznego i prywatnego w zwalczaniu tego problemu.
Na  obustronną odpowiedzialność zwrócił uwagę Mario Zamarripa, Dyrektor odpowiedzialny za projekt Zrównoważonego rozwoju w Grupie ERGO Hestia.

DSC_5153
,,Zgłoszenie nieetycznych zachowań daje największą korzyść, bo pokazuje, że pracownik jest świadomy, wyedukowany, a  praca nad wdrażaniem etycznych postaw nie idzie na marne”.

Marcin Musiał, odniósł się do branży farmaceutycznej, reprezentując Polpharmę.
Zaprezentował wyniki badania poprzedzającego stworzenie kodeksu etyki.

DSC_5161
,,Rozmowy na temat etyki odbyły się w 7 lokalizacjach także  produkcyjnych. Mieliśmy obawę czy jest tam  grunt i przestrzeń by rozmawiać o etyce”.

Okazało się, że aż 98% odpowiedziało, że w pracy temat etyki jest bardzo ważny, co tylko upewnia o słuszności takich działań.
Debata pokazała różnorodne spojrzenia i wiele punktów wspólnych wśród polskich przedsiębiorstw i ich podejścia do etyki w biznesie. Dała również początek pracom w tym roku programowym, w ramach których będziemy pracować nad szczegółowymi tematami z obszaru Standardu Programu Etycznego.