Kwestie równości płci opisane w 5. Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ są priorytetem działań United Nations Global Compact na poziomie globalnym i lokalnym. Wspierając osiągnięcie równości płci oraz liderstwo kobiet w biznesie realizujemy szereg inicjatyw pozwalających firmom zmapować potrzeby, cele i priorytety, tak aby pomóc w tworzeniu strategii, polityk i raportów w tym zakresie.
W ramach tego obszaru prowadzimy:
Target Gender Quality Accelerator – program, który dzięki narzędziom analitycznym, warsztatom i wymianie doświadczeń w ramach globalnej sieci partnerów, wspiera firmy
w wyznaczaniu i osiąganiu ambitnych celów korporacyjnych dotyczących reprezentacji kobiet i ich ról przywódczych w biznesie. Program, stworzony w centrali United Nations Global Compact w Nowym Jorku, został dostosowany merytorycznie do polskich uwarunkowań. Przedstawiciele firm, którzy spełnią wymagania, otrzymają certyfikat potwierdzający ukończenie kursu.
Ring the bell for gender quality – polska odsłona globalnego wydarzenia z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet. Podczas konferencji symbolicznie brzmią dzwony giełd papierów wartościowych na całym świecie, aby zwrócić uwagę na problem braku równości kobiet i mężczyzn na rynku pracy i w społeczeństwie. W Polsce wydarzenie współorganizowane jest przez UN Global Compact network Poland i Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Spotkanie gromadzi przedstawicieli rządu, parlamentu, dyplomacji, organizacji międzynarodowych i biznesu. Dla partnerów biznesowych UN Global Compact Network Poland to okazja, aby w szerokim międzynarodowym gronie zaprezentować dobre praktyki z w zakresie realizacji SDG5. Globalnymi inicjatorami wydarzenia są: United Nations Global Compact, UN Women, the Sustainable Stock Exchanges Initiative, International Finance Corporation, the World Federation of Exchanges oraz Women in ETFs.
Celem szkoleń jest położenie nacisku na tworzenie zrównoważonego miejsca pracy, kształtowanie wpływu społecznego oraz włączającej kultury organizacyjnej firmy w kontekście raportowania niefinansowego. Program szkoleń został zaprojektowany tak, aby uczestnicy mogli zdobywać nie tylko teoretyczną wiedzę, ale również praktyczne umiejętności, które można zastosować w codziennej pracy.
Podczas spotkań poruszamy szeroki wachlarz tematów, w tym: work-life balance, odpowiedzialne budowanie zespołu, unikanie stresu i umiejętności rozwiązywania konfliktów, cechy empatycznego lidera czy komunikacja kryzysowa. Omawiamy, jak tworzyć i zarządzać zespołami w sposób, który promuje współpracę, zaangażowanie i produktywność. Dzięki szkoleniom Partnerzy nauczą się, w jaki sposób wykorzystywać podstawowe narzędzia w zakresie komunikacji kryzysowej oraz odpowiedzialnego budowania zespołu, w tym zarządzania konfliktem. Dodatkowo, będą w stanie identyfikować symptomy i skutecznie przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu wśród pracowników, co pozytywnie wpłynie na atmosferę i efektywności w miejscu pracy.
W sposób mniej lub bardziej świadomy, biznes wpływa na jakość życia sąsiadujących i powiązanych z jego działalnością społeczności lokalnych. To, jak firmy podchodzą do dialogu z mieszkańcami i samorządami, wyznacza, czy ten wpływ wywołuje konflikty, czy jest raczej platformą do dobrosąsiedzkiej współpracy. Bez względu na to, czy mówimy o nowej inwestycji handlowej, fabryce, centrum logistycznym czy inwestycji energetycznej, dialog i współpraca z mieszkańcami oraz lokalnym samorządem pozwala uwzględnić ich oczekiwania, mitygując potencjalne konflikty i tworzyć wartość dodaną, która wspiera ich rozwój i dobrostan. Celem Zespołu ds. współpracy ze społecznościami lokalnymi jest dzielenie się dobrymi praktykami rynkowymi pomiędzy członkami Zespołu, promowanie standardów dialogu społecznego wśród interesariuszy, a także wypracowanie przez biznes i stronę publiczną rekomendacji i wytycznych w tym zakresie.
Płeć, wiek, kolor skóry, religia, orientacja seksualna – to niektóre z uwarunkowań powodujących wykluczenia. Firmy chętnie przyjmują standardy dotyczące równości, jednak już na etapie procesu rekrutacji pracowników można zauważyć nadużycia na tle wykluczeniowym. Decyzje biznesowe i komunikacja, które powinny cechować się szczególną starannością oraz podejściem równościowym, nie są wolne od schematów myślowych. W tym obszarze wiele mamy jeszcze do zrobienia. Dlatego podczas spotkań Zespołu ds. przeciwdziałania wykluczeniom w sposób praktyczny wspólnie omawiamy sposoby, zachowania i procedury ukierunkowane na realną zmianę środowiska biznesowego na rzecz szerokiego równouprawnienia oraz włączania wszelkich mniejszości.
W ramach tego kluczowego obszaru zapraszamy wszystkich partnerów Programu do udziału w corocznej publikacji „Biznes i prawa człowieka”. Raport ma swoją premierę każdego roku z okazji Dnia Praw Człowieka (10 grudnia). Celem raportu jest wielopoziomowe przyjrzenie się szeroko pojętym kwestiom praw człowieka w Polsce – od najnowszych trendów w tym obszarze, po podsumowanie konkretnych działań i doświadczeń firm. W pracach nad raportem uczestniczą wszyscy partnerzy programu Business & Human Rights, cenieni eksperci, instytucje z Polski i zagranicy, przedstawiciele polskiej i zagranicznej dyplomacji, a także reprezentanci agend ONZ.
Zgodnie z UN Guiding Principles on Business & Human Rights firmy powinny podejmować środki należytej staranności, aby mieć pewność, że swoją działalnością nie przyczynią się do łamania praw człowieka. Powinny także zachować pełną przejrzystość dot. czynionych w tym zakresie wysiłków. To trudne, ponieważ w przypadku współpracy z podwykonawcami/dostawcami, firmy często spotykają się z wieloma dylematami natury etycznej. Jak współpracować z dostawcą bez łamania obowiązującego prawa, aby nie narazić się na wyższe koszty oraz kary? Jak nakłonić go do przestrzegania prawa?
Na te i inne pytania wspólnie odpowiadamy podczas spotkań Zespołu ds. praw człowieka w łańcuchu wartości.
Członków Komitetu Sterującego
spotkań zespołów i szkoleń merytorycznych
Ekspertów prowadzących spotkania programowe
Partnerów Programu
Ring the Bell for Gender Equality 2024 ‹ › × […]
Premiera publikacji „Etyka w biznesie – narzędzia dla profesjonalnej komunikacji” […]
Premiera raportu „Biznes i prawa człowieka – razem dla zrównoważonego […]
Senior Specialist
anna.rzepa@ungc.org.pl
Publikacja „Etyka w biznesie – narzędzia dla profesjonalnej komunikacji” jest […]
Prawa człowieka są uznawane za niezbywalne i uniwersalne. Przysługują każdemu […]
Idea DEI – Diversity, Equity & Inclusion (Różnorodność, Równość i […]
Pełne poszanowanie praw człowieka przez firmy i organizacje podlega nieustannym […]
Do momentu wejścia w życie dyrektywy „Work-Life Balance” zostało już […]
Handel ludźmi jest niestety częstym zjawiskiem towarzyszącym kryzysom uchodźczym. To […]